.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تحلیلی بر برگزاری هشتمین نمایشگاه مطبوعات مازندران
ایرج نیاز آذری
تحلیلی بر برگزاری هشتمین نمایشگاه مطبوعات مازندران

شاید هیچ ارتباطی به اندازه دیدار "رو در رو" و "چهره به چهره" اثربخش و تاثیرگذار نباشد و نمایشگاه تالاری است برای این مهم .
یکی از ویژگی های برگزاری نمایشگاه ها این است که مجموع فعالان یک بخش در یک مکان جمع می شوند و این تجمع چون با حضور سایر همکاران صنفی فراهم می شود امکان مقایسه ، تعامل ، انتقال تجارب ، دریافت پیام و ارسال اطلاعات راحت تر می شود .
نگارنده چون تجارب متعدد برگزاری و شرکت در نمایشگاه های فرهنگی را تجربه کرده است معتقد است برگزاری با برنامه وحساب شده نمایشگاه ها می تواند پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد از این جهت در ادامه هشتمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های مازندران را تحلیل می نماییم .

١- یک نمایشگاه خوب باید هدف دار ، ضابطه مند و مخاطب محور باشد به نحوی که بتواند با جامعه هدف خود ارتباط معناداری پیدا کند مهم نیست چه تعداد مخاطب به نمایشگاه می آیند . مهم آنست که آیا نمایشگاه توانسته نیاز مخاطبان را برآورده کند یا اهداف برگزاری نمایشگاه محقق شده است .

٢- امروزه نمایشگاه ها هم دارای استاندارد و ضوابط تعریف شده ای برای برگزاری هستند. چیدمان ، تنوع محصولات ، کیفیت محصولات ، فراخوان ، تبلیغات برنامه های جانبی ، اطلاع رسانی ، امکان دسترسی مخاطبان ، زمان برگزاری ، مکان برگزاری ، مدت برگزاری ، امکانات رفاهی و ... از جمله مسائلی است که در برگزاری نمایشگاه مورد توجه قرار میگیرند .

٣- نمایشگاه هشتم مطبوعات و خبرگزاری ها می توانست فرصتی برای تعامل بین مردم و مسئولان و رسانه های گروهی استان شود . اما متاسفانه بدلیل فقدان استراتژی و هدف در برگزاری نمایشگاه به اهداف پیش بینی شده دست نیافت .

٤- شاید کمتر از ١٠ درصد جامعه هدف مطبوعات از این نمایشگاه بازدید کردند و البته باید دست اندرکاران نمایشگاه ارزیابی های صورت گرفته را تحلیل نمایند که همین تعداد بازدیدکنندگان به اهدافشان رسیده اند یا خیر .

٥- نگارنده در طول برگزاری نمایشگاه میزبان تعدادی از مدیران در غرفه پیام کشاورز بود و در این مدت به اطلاعات ذیقیمتی دست یافتم که مهمترین آنها فقدان یک سامانه ی اطلاع رسانی توسط سازمان ها بود . چه آنکه اساسا خیلی از سازمان نتوانسته اند اهداف و وظایف سازمانی خودرا به درستی به مخاطبان عرضه نمایند . همچنانکه می دانیم هریک از سازمان ها به حکم قانون برای تامین هدفی مشخص ایجاد گردیده اند و برای اساس سلسله مراتب اداری و قوانین موضوعه در حال اجرای برنامه ها می باشند . اما در اطلاع رسانی صرفا به ارائه یک مجموعه اخبار و اطلاعات روزمره می پردازند .

٦- مثلا مدیر کل غله از برنامه هایش برای کاهش ضایعات نان ، مدیرکل تربیت بدنی از اهداف ساخت سالن های ورزشی (تمرینی و قهرمانی) ، مدیرکل راه و ترابری تامین اهداف بخش راه سازی ، مدیر شرکت زیر ساخت از موانع پیش روی تملک مسیر و هزینه های مرتبط ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی از اهمیت اطلاع رسانی درباره نظام سلامت توسط رسانه ها ، مدیر کل بیمه از اهمیت نظام بیمه ایی و ...مطالبی بیان داشتند که جا دارد هر یک از این سازمان ها با مشارکت رسانه ها طرح های ژورنالیستی برای اطلاع رسانی ، اعتماد سازی اقناع و آگاهی بخشی در جامعه ارایه نمایندو یک کار گروه تخصصی نیز برای اجرای موضوع نظارت کنند .

٧- سالانه دستگا های اجرایی صدها میلیون تومان از منابع خودرا صرف اطلاع رسانی می نمایند ولی هیچ هدف مشخصی برای آن ندارند به نحوی یک گزارش خبری با یک محتوا ، عکس و تیتر به طور همزمان در چند نشریه که از خبرگزاری ها دریافت می نمایند چاپ می شود در صورتی که خیلی از اهداف و برنامه های اساسی سازمان ها که موجب فرهنگ سازی و آموزش عمومی می شود در نشریات درج نمی گردد .

٨- این نمایشگاه نشان داد که شورای اطلاع رسانی استان باید برای هزینه کردن منابع دولت توسط سازمان ها نقشه راه و ضوابط تهیه نماید . چرا که خیلی از سازمان ها برای اطلاع رسانی بدون هدف و استراتژی هستند .

٩- نمایشگاه هشتم مطبوعات هر چند با تلاش بی شائبه اعضای خانه مطبوعات ، حمایت و زحمات نیروهای ارشاد استان و مشارکت فعالانه اهالی مطبوعات و حضور نه چندان موثر مسولان همراه بود ! ولی درس ها و تجارب خوبی برای برگزاری این گونه نمایشگاه ها بدنبال داشت و مهم این است که پرونده نمایشگاه برای کسب تجربه و تصمیم گیری درست مفتوح بماند .

١٠- هشتمین نمایشگاه مطبوعات مازندران هشداری جدی برای فعالان مطبوعاتی و البته برای فرهنگ مکتوب مازندران بود . چراکه آنچه که در این نمایشگاه عرضه شد نتوانسته نظرمخاطبان و سازمان ها را تامین نماید .حضور باکراه و تقریبا تحمیلی برخی مدیران حاکی از ضعف مطبوعات محلی دارد . لذا ضرورت دارد مطبوعات محلی به یک خانه تکانی اساسی دست زنند .

١١- نگارنده معتقد است اداره کل ارشاد فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران باید برای توانمند سازی و تغییر و تحول مطبوعات محلی تمهیدات ویژه ای اتخاذ نماید و تلاش نماید با استفاده از ابزارهای تکلیفی ، انگیزشی و مشوق ها راه بهبود کیفیت نشریات محلی را فراهم نماید .

١٢- این نمایشگاه به خوبی نشان داد که اگر دستگاه های اجرایی ، دانشگاه ها ، مراکز فرهنگی ، احزاب و نخبگان به کمک مطبوعات محلی نیایند دیری نخواهد پایید که مطبوعات محلی بدلیل تنوع رسانه های دیجیتال ، جرائد سراسری از عرصه اطلاع رسانی استان محو شوند ! و این را هم بدانیم رسانه های کشوری خیلی برای استان ما دل نمی سوزانند و جای استان در عرصه اطلاع رسانی خالی خواهد ماند .

ایرج نیاز آذری/ سردبیر هفته نامه پیام کشور


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 30 ارديبهشت 1389
خبرنگاران ، رسانه ها و مطبوعات متعهد چشمهای بینا ، گوشهای شنوا ، پیگیر کارها ، دلسوز جامعه ، مورد اعتماد مردم و مددکار مسئولین هستند . برای این عزیزان ، توفیق در انجام رسالت مطبوعاتی را آرزو دارم . همکاری مسئولین محترم ، اعضای محترم شورا ، نمایندگان محترم مجلس ، شوراها و رسانه های متعهد موجب خوشحالی مردم و توسعه استان خواهد شد . امیدوارم موفق باشند. جعفر قربان کارشناس ارشد امور شوراهای آموزش و پرورش مازندران

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.19 seconds.